Nieuwe regels per 1 januari 2015

Op 1 januari 2015 treedt de Wet werk en zekerheid in werking. Eén van de verplichtingen die een werkgever vanaf 1 januari 2015 heeft is dat hij minimaal één maand voor het aflopen van tijdelijke contracten van zes maanden of meer schriftelijk moet laten weten of hij het dienstverband wil voortzetten en zo ja, onder welke voorwaarden dit wat hem betreft zou kunnen.

Zie ook: Aanzegging bij tijdelijke contracten en  Aanzeggen bij voorbaat

Schriftelijk

De aanzegging moet schriftelijk gebeuren. Het is vooral belangrijk dat bewijsbaar is dat de werknemer de aanzegbrief heeft ontvangen, daarom is het verstandig om de aanzegging per aangetekende post te versturen. De werkgever kan de aanzegbrief ook aan de werknemer overhandigen en hem voor de (tijdige) ontvangst daarvan laten tekenen.

Per e-mail

Een aanzegging per e-mail is ook toegestaan, dat blijkt uit de toelichting op het wetsartikel dat over de aanzegging gaat. Ook hiervoor geldt echter dat bewijsbaar moet zijn dat de werknemer de aanzegging (tijdig) heeft ontvangen. Het enkele versturen van de e-mail is daarom onvoldoende; de werknemer zal de ontvangst ervan moeten bevestigen.

 

Voor persoonlijk en deskundig advies over uw aanzegverplichting kunt u uiteraard bij ons terecht.